Hikayat Margaasih

00.42

Syahdan, demikianlah kemasyhuran Alimulhadi tersebarkan kepada segenap ra'yat maka terkagumlah Imam Besar Tio Soumokil. Maka daripada Imam Besar sampailah jua kemasyhuran lagi kebijaksanaan Alimulhadi kepadakan Sultan Faris, iaitu sultan negeri Farisiyah. Kanakian Alimulhadi dipanggilkannyalah melalui Fansur dengan segenap koneksi wifi percuma.

Berchatlah Sultan Faris kepada Fansur melalui wifi percuma supaya tiada uang terbuang : Wahai Fansur, aku dengar di rumah engkau ada orang terlalu bijak konon. Kutitahkan supaya engkau besertakan orang hadirlah kehadapku. Maka sebagai ra'yat patuhlah kepada titah Sultan.

Arkian pergilah mereka berdua kehadapan Sultan Faris, maka berkatalah ia, "Duli Tuanku, titah Tuanku sudah patik laksanakan." Kanakian majulah Imam Besar Tio Soumokil sedemikianlah wajahnya itu sebagai orang hendak kalah sabung COC hatta Fansur itu bergetar getar, "Daulat Tuanku, hamba mohonkan ampun bilamana ada khilaf". Akan tetapi wajah Imam Besar masihlah demikian.

Maka berkata Alimulhadi, "Ampunkan hamba Sultan, apa maksud dan kehendakan Tuanku mengundang hamba kemari?." Maka jawab Sultan, "Saudaraku Alimulhadi, sesungguhnya aku melihat di marikh (Bahasa Arabnya Mars)  itu terlalu banyak konon, maka aku hendak berbuat negeri di sana." 

"Ampunkan hamba lagi Sultan, hamba hendak bertanya pula dikarenakan apa wajah Imam Besar demikian?". Maka jawab Sultan, "Sesungguhnya ia itu menjadikan wajahnya serupa itu iaitu

karena ia hendak mencari sponsor seminggu tujuh malam tiada tidur tiada bangun. Sponsor itu mestilah ada, supaya aku boleh berbuat negeri di sana." (Sesuai syarat syah Negeri mestilah ada pengakuan negeri lain, apalah daya PBB itu tiada jua mengakui Negeri Farisiyah)

Arkian Alimulhadi dan Fansur dipersilakannyalah masuk ke dalam ruangan nan besar, iaitu yang harganya diserupakan dengan 500 dinar (Kurs Dinar bisa dicari di www.google.com). Di dalam ruang nan besar itu nampaklah tiga ribu orang yang ada di luar sana. Di dalamnya ada lima ratus orang dari berbagai macam orang, maka berkatalah Sultan Faris, "Wahai Alimulhadi! Kutitahkan kepada engkau pergilah bersama orang yang lima ratus itu. Ku titah kamu sekalian supaya pergi kepada negeri sponsor!"

Maka diceriterakanlah oleh Sultan Faris perihal negeri sponsor itu. Negeri sponsor itu ialah negeri shahabah Farisiyah, sebab Sultan Faris ialah satu perguruan dengan Raja Negeri Sponsor itu. Negeri itu diceriterakan jauhnya 1000 tahun perjalanan bilamana jalan kaki naik batu, dan disepanjang jalannya itu terlalu banyak silumannya, kanakian di sana itu terlalu banyak Dukun Santet konon. Maka dinamakan oranglah negeri Sponsor itu Negeri Gultomisme dan pusatnya itu ialah di negeri Margaasih, sebab negeri itu dipimpin Raja Gultom sedang ia itu bermarga Gultom dan Raja Gultom itu konon pengasih kepada kabogohnya dan pengasihan jua itu ia punya (Mengenai definisi pengasihan bisa dicari di www.google.com). Di negeri Margaasih itu berkumpullah orang orang cerdik nan pintar supaya tiada kering tanah di negeri itu. Maka Negeri Farisiyah itu hendak bersilaturahmi dan bermusyawarah supaya dapatlah mereka berbuat negeri di Planet Marikh.

Hatta dua puluh menit Sultan Faris memberikan wejangannya itu, maka berkatalah ia, "Negeri Margaasih itu bilamana kamu tiada patuh kepadaku kamu tiada dapat mencapainya. Aku akan berikan benda benda ini, supaya kamu segenapnya tidak menjadi derita dan merajuk dan tiada sampai kesana." Maka diberikannyalah benda benda kepada Alimulhadi, Fansur, dan lima ratus orang di sana.

Arkian berangkatlah mereka semua ke negeri Margaasih menggunakan kereta Shin Kan Sen yang sudah diberi segel Kyubi dan jutsu Kamui. Demikian itu supaya tiada gangguan yang dibuatkan oleh para Siluman dan pengaruh dukun santet Madara Uchiha. Maka supaya mereka itu merasakan nyaman di sana, dibuka lah benda yang diberikan Sultan Faris, iaitu Powerbank 7000 mAh. Bermacam macam orang bermacam jua kehendakannya, maka adalah orang itu yang sudah habis baterenya, hendak berhenti dan mengecas. Maka diturunkannyalah orang orang itu oleh Alimulhadi supaya mereka dapat mengecas dan tenteram hati mereka. Akan tetapi mereka itu sangatlah lembam mengecas iaitu hendak selama sepuluh jam sahaja (Karena colokan itu hanya tiga sahaja), kanakian berujarlah Alimulhadi, "Wahai kamu semua! Kembalilah kamu ke kereta supaya kita tiada menjadikan ngaret di sana." Maka orang orang itu tiada mendengar perkataan Alimulhadi kecuali lima orang sahaja, karena powerbanknya masih penuh. 

Pergilah Alimulhadi beserta Fansur dan lima orang itu ke dalam kereta, sedang orang orang yang ingkar lagi durhaka itu bertemulah mereka dengan Siluman Ekor Sembilan yang dikendalikan Dukun santet Madara Uchiha maka jadilah mereka itu terkenai Mugen Tsukoyomi serta powerbanknya mereka itu direbutlah oleh Madara supaya jadi powerbank 1000000 mAh.

Demikian itu kereta Alimulhadi menjadi tiada terjadi overcapacity sebagai sebelumnya, padahal ashli itu muatnya hanyalah sekedar dua belas orang. Hatta lewatlah dua puluh menit sampailah mereka itu kepada negeri Margaasih yang dimaksud. Benarlah ceritera Sultan Faris perihal margaasih itu. Negeri itu bilamana orang Farisiyah melihatnya geletar kakinya disebabkan kepanasan dan kurang jajan selama di jalan lagi kurang buang hajat.

Di Gerbang negeri Margaasih itu disambutlah orang mereka yang bertujuh itu, dan diantarkannyalah mereka ke istana Raja Gultom. Istana Raja Gultom itu tingginya seratus hasta serta luas luas sekali. Di istana itu dipasangkanlah oleh Raja Gultom dan pengikutnya dari ilmualamsatu segala rupa simbol Gultomisme di segala penjuru.

"Daulat Tuanku, kami dari negeri Farisiyah atas titah Sultan Faris hendak bersilaturhami ke negeri Tuan," maka jawablah Raja Gultom, "Benarlah begitu, sebab aku sudah dichatkan oleh Sultan Faris yang seperti itu sebanyak sepuluh lusin lengkap jua dengan emoticonnya." Kanakian tergelaklah Raja Gultom kemudian jua semua pengikutnya.

Arkian diajaklah ketujuh orang Farisiyah itu ke ruangan yang besar sekali, lengkap jua foto Raja Gultom di depannya. Di ruangan itu adalah orang yang sebanyak tujuh orang jua. Mereka itu ialah golongan cerdik para pengikut Raja Gultom dari ilmualamsatu. Maka dipersilakannyalah orang Farisiyah supaya ikut berduduk di sana. Mereka semua itu duduknya di hadap hadapkan diluar meja nan bundar, sebagai KMB.

Berkatalah Raja Gultom supaya mereka semua memperkenalkan diri semuanya. Maka diantara utusan Farisiyah itu ada Alimulhadi, Fansur, Pujangga Aghniansyah, Said Husein, Guru Ip, Syekh Ariz, serta Jurugambar Boy. Sedangkan dari negeri Gultomisme itu ada Kang Nuriana, Liem Xiao Tep, Adityawarman, Spiderman, Ahli Murfidz, dan yang paling cantik iaitu Puteri Merbau sebab ia perempuan sendiri akan tetapi namanya itu memang Puteri bukanlah ia anakan dari Raja (Bapaknya itu sudah kasih dia nama seperti itu).

Maka dibukakanlah musyawarah oleh Raja Gultom sebari ia berkata kepada Alimulhadi, "Wahai Alimulhadi! Sebutkanlah apa yang negerimu sedang risaukan?". Maka jawab Alimulhadi, "Negeri kami itu hendak berbuat negeri di Planet Marikh, dan kami ini risau perihal beberapa hal. Pertama, apatah di sana ada makhluq lain berdaulat?". Maka jawab Liem Xiao Tep, "Disana itu tiada makhluq berdaulat, maka Sultan dapatlah berbuat negeri di sana". (Alimulhadi itu hendak bertanya apatah betul ada negeri makhluq lain di Marikh sana)

Kanakian Alimulhadi berkata, "Betul yang kamu katakan, sesungguhnya yang tadi itu hanyalah pemanasan supaya tiada tegang." Maka berkatalah Liem Xiao Tep, "Pantaslah masih terasa mudah tuanku." Maka tergelaklah Raja Gultom, tapi yang lainnya itu tiada demikian karena Alimulhadi itu tiada lucu perkataannya.

Maka musyawarah itu heninglah hatta Said Husein berujar demikian, "Sesungguhnya kami segenap ahli Farisiyah itu takutkan sekali akan tiada dapat chatting bilamana ada di planet Marikh, sebab disana tiada internet sebagai di sini." Kemudian berkatalah Pujangga Aghniansyah, "Chatting itu ialah cara supaya kami disana bolehlah mendapat tenteram hatta pulang sebab bilamana butuhkan bantuan bisa didapat."

Maka kemudian Puteri Merbau berkata, "Di negeri Indonesia itu, iaitu di Jalan Raya Bharata aku melihat ada tukang baso iaitu yang dekat Madrasah Negeri 1 Cimahi yang bilamana kita ke sana maka dapatlah kita wifi percuma dengan laju sepuluh gigabyte per detik." Maka terkagetlah seluruh ruangan itu, sebab jikalau yang demikian itu berlaku mestilah mereka sudah ada di sana di tempat tukang baso dari sedari dulu supaya bisa pakai wifi.

Kanakian jawablah oleh Said Husein, "Wahai Puteri Merbau yang jelita, bilamana yang demikian itu berlaku mestilah kami sudah boleh memindahkan Singgasana Nabi Sulaiman dalam sekejap mata sahaja. Wahai Puteri Merbau yang jelita, mungkin engkau sudah salah membaca dan dikelabui konspirasi illuminati di Indonesia. Wahai Puteri Merbau yang jelita, sadarlah engkau!". Maka riuhlah seluruh ruangan, sembari demikian berbisik bisiklah Alimulhadi dengan Said Husein perihal tadi.

Kanakian Raja Gultom berkata, "Wahai kamu sekalian! Janganlah bergaduh semuanya, sesungguhnya yang dikatakan Said Husein itu benar juga. Kita semua sudah tahu bilamana di negeri Indonesia itu banyak akan konspirasi!."

Maka berkatalah Adityawarman, "Bolehkah jika laju internet itu di negeri Indonesia itu tinggi sangat konon?." Lalu berkata jua Kang Nuriana hal yang sedemikian itu. Maka akhirnya menjadilah pertemuan itu riuh semuanya, sedang mereka semua berdebat pasal laju. Tersebutlah hal yang demikian itu karena negeri Indonesia itu tiada pun terlalu baik dihadap negeri negeri lain yang masyhur pasal laju internet. Maka tercerailah golongan Farisiyah dengan golongan Gultomisme.

Raja Gultom itu ialah Raja yang tiada suka bergaduh lagi terlalu risau hatinya, maka Alimulhadi itu berpikirlah ia supaya tiada ini berlanjut lanjut lagi. Hatta satu jam lamanya maka Alimulhadi dengan wara' berkata, "Wahai Puteri Merbau! Tunjukkanlah kepada kami semua gambar tempat yang engkau maksudkan!." Maka Puteri Merbau berlaku yang demikian.

Nampaklah suatu gambar berwarna hijau lagi ada spanduknya. Kemudian tersenyumlah Alimulhadi sembari berkata kepada Syaikh Ariz dan Guru Ip secara pelan pelan. Maka berujarlah Guru Ip, "Wahai semuanya, telah nampak kepada kita bahwa gambar itu sedemikian jelasnya. Maka lihatlah bahwa sesungguhnya itu tertuliskan sepuluh gigabyte sahaja, dan itu ialah bukan sebutan khas daripada laju tetapi quota." —Sesungguhnya satuan daripada laju internet itu GB/s bukanlah GB sahaja—. Arkian Spiderman itu sepakat dengan perkataan Guru Ip dengan betul betul.

Arkian Alimulhadi berkata, "Sesungguhnya, kita semua hanyalah bergaduh perihal sesuatu yang tiada pula kita nampak dari asalnya, maka tiada ada jua ujung pangkalnya hatta akhirnya kita bergaduh demikian!". Kemudian berkatalah Raja Gultom, "Betul sekali apa yang dikata Alimulhadi itu, baiknya kamu semua berdamailah semuanya!"

Maka semua yang ada di ruangan itu bermaaf maafan semuanya. Kemudian mereka semua itu bermufakat sedia maka akhirnya mereka itu sepakat. Kemudian mufakat itu mereka berikanlah nama 'Interpretasi Margaasih' supaya itu miriplah namanya dengan 'Interpretasi Copenhagen' iaitu antara Einstein dan Bohr, apabila itu interpretasi dilakasankan oranglah di negeri Margaasih lagi supaya itu nampak ilmiah dihadap orang banyak.

TAMMAT

You Might Also Like

0 komentar

Pos Masyhur

Facebookna di-add nya!

instagram